Aku dan tiga orang budak Arab

Tiga orang budak Arab minta sedekah. Aku pun bagi 0.25 Kirish. Tiga orang budak Arab, minta lagi. Aku kata, cukuplah. Tiga orang budak Arab, buat-buat tak faham, dan minta lagi. Aku geleng. Masuk asrama dan tutup pintu depan.

Aku dengar bunyi bising-bising di pintu depan. Aku yang sudah sampai di tingkat satu turun semula. Aku lihat - tiga orang budak Arab, goyang-goyang pintu depan, sambil cuba buka-buka.

Aku terkejut. Darah radang gesit meruap naik ke kepala. Aku buka pintu, dan herdik tiga orang budak Arab :

"Kau orang ni tak faham bahasa ke?" [walaupun aku tahu yang mereka ni memang tak faham bahasa!]

Tiga orang budak Arab, lari terpisat-pisat. Buat muka tak bersalah. Pula tu - seorang dari tiga orang budak Arab sempat mencebik-cebik.

Aku geleng. Ramadan oh Ramadan... :D

ii.

Semasa ralit menjawab soalan untuk sebuah wawancara, aku terjumpa laman BESt yang berkonsepkan sebuah e-majalah sastera. Di bawah ini petikan suara editornya :

Saya mahu memulakannya dengan kisah benar. Ia tentang Fulton, si artis dan jurutera hebat itu. Dua ratus tahun lepas, Fulton berjaya mencipta kapal wap. Dia memperlihatkan hasil kerjanya di Sungai Hudson. Beberapa orang berkata, kapalnya tidak akan berfungsi. Lalu, enjin dihidupkan, dan perlahan-lahan air Sungai Hudson dibelah kapalnya. Melihat kapal wap Fulton mula bergerak, mereka menjerit, "Kapal anda tak akan berhenti!" Lalu, Fulton memberhentikan kapalnya. Selebihnya menjadi sejarah - 14 Ogos 1807, kapalnya berjaya belayar dari Albany ke New York.

Orang yang berfikiran positif selalu menjadi insan besar dalam sejarah. Kalau diberikan pilihan, antara dua golongan di atas, anda di pihak yang mana? Jawab soalan ini dahulu sebelum anda memberi pandangan tentang BESt.

Kelahiran BESt yang berkonsepkan e-majalah, harus disambut dengan pandangan yang positif. Dalam mandala maya Malaysia, selain mengisi kekosongan, BESt bolehlah dikatakan majalah sulung yang memperkatakan sastera seratus peratus dengan cara sastera. Sebagai yang sulung, BESt mempunyai satu tanggungjawab, sekurang-kurangnya dalam hal membina tanggapan positif khalayak tentang sastera siber. Lalu, bagaimana BESt boleh melaksanakan hal ini?

- Mohd. Lutfi Ishak

Gelandangan ke BESt

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.