Naratif di penghujung wisata

Naratif I

Panglima Khalid al-Walid memacu kuda jantannya berulang-alik di depan saf tentera Muslimin. Wajahnya garang dan tegas. Dia, ingin memastikan kemenangan berada di dalam genggaman Islam. Biar medan Mu'tah ini menjadi saksi!

Gerombolan tentera Muslimin tampak kobar dengan semangat menggunung. Takbir dilaungkan beberapa kali. Bergema, sayup dan jatuh ke hati. Jaafar b. Abi Talib tegar di saf hadapan menjulang panji Islam di medan Mu'tah itu. Peperangan akan bermula bila-bila masa.

Sayup di atas bukit di medan Mu'tah, ribuan tentera Rome bersedia dengan kelengkapan ketenteraan yang lengkap dan hebat.

Allahu Akbar!

Naratif II

Gerombolan tentera Islam bersiap sedia di Bukit Marj menanti arahan Salehuddin. Bukit Karak perlahan-lahan dibanjiri air yang disalurkan tentera Islam melalui tali air yang mengalir di bawah bukit itu. Tentera Salib yang menghuni qalaah [kubu] di atas bukit bercempera lari menyelamatkan diri dari tenggelam di dalam bah besar yang dirancang teliti oleh Salehuddin al-Ayubi.

Bah surut. Keadaan tentera Salib kucar.

Allahu Akbar!

Kalimah itu terlaung kobar. Salehuddin menjulang pedangnya yang berkilau kilat. Kuda jantannya meringkik kuat. Tentera Islam segera menyerang baki-baki tentera Salib yang masih tegar di atas bukit itu. Bukit Karak dijarah. Takbir dilaungkan beberapa kali. Bergema, sayup dan jatuh ke hati.

Nota hujung :

1] 27 September - wisata kami bermula jam 3.20 petang terus ke medan Mu'tah. Medan inilah tempat berlakunya perang Mu'tah; tentera Islam dipimpin oleh panglima Khalid al-Walid. Di medan itu juga terdapat makam tangan Jaafar b. Abi Talib; pemegang panji Islam semasa peperangan tersebut. Allah memberi kemenangan yang besar kepada tentera Islam di dalam peperangan ini.

2] Kami singgah di Masjid Jaafar at-Toyyar [Jaafar b. Abi Talib; dia mendapat gelaran at-Toyyar setelah Rasulullah bermimpi beliau bersayap terbang ke syurga] menziarahi makam Jaafar [terdapat tubuh dan kepalanya] dan makam Zaid b. Harithah [anak angkat Rasulullah] yang syahid di dalam peperangan Mu'tah. Kedua-dua sahabat ini merupakan pemegang panji Islam di dalam peperangan Mu'tah.

3] Kami seterusnya ke sebuah daerah bernama Al-Karak. Wisata kami bermula di Qalaah Salehuddin al-Ayyubi yang begitu besar sehingga terdapat penempatan masyarakat di dalam qalaah tersebut.

4] Kami sempat mampir di sebuah makam yang didakwa makam Nabi Nuh dan menyaksikan saujana pemandangan yang begitu cantik di puncak jabal itu.

5] Wisata kami hari ini berakhir di laut mati; kawasan terendah di dunia dengan ukuran persisir pantainya [Jordan] sepanjang 80 kilometer. Sebelum pulang ke Mu'tah, kami takjub menyaksikan keindahan matahari senja terbenam sehingga luput garis vertikalnya.

Subhanallah!

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.