Interviu Eksklusif bersama Tok Rimau
[Versi 1 : Menelusuri prioriti jurnal dan pena]

Seperti yang dijanjikan, AKO kali ini memaparkan interviu eksklusif bersama presiden Geng Jurnal [GJ]. Aku agak tertarik dengan tulisan-tulisan kritikan Tok R dengan pelbagai isu ketika beberapa kali menjengah ke weblog beliau.

Aku mengambil inisiatif ini, demi memugar semangat menulis dan kesedaran khalayak tentang prioriti dunia maya dalam menentukan halatuju dan matlamat diri masing-masing. Ikuti 2 versi wawancara aku bersama beliau.

Selamat membaca!

1] Boleh berikan nama sebenar, info latar belakang keluarga, pendidikan dan pekerjaan Tok?

Tok keberatan mahu bagi nama sebenar saya atas sebab-sebab keselamatan. Pun begitu, ianya bukan rahsia besar. Kalau search di Google pasti jumpa. Biar yang rapat-rapat dengan Tok sahaja yang tahu. Berasal dari Johor dan hobi Tok dewasa ini adalah menulis weblog dan menangkap gambar untuk fotoblog Tok. Tok mengendalikan beberapa blog tapi yang utamanya adalah :

Catatan Peribadi : http://www.danchan.com/weblog/harimauj
Fotoblog : http://jali.fotopages.com/

Memiliki Sarjana Muda dalam Linguistik Gunaan dan Sarjana dalam TESL. Kerjaya Tok adalah pendidik di Universiti Selatan tetapi Tok biasanya tidak membezakan kerja dan mainan Tok. Tok anggap kerja itu mainan Tok dan sebaliknya jua. Tentang keluarga, minta maaf pada semua gadis-gadis yang membaca wawancara ini. Pada semua pria-pria patut bersyukur kerana Tok tidak bersaing dengan kalian lagi.

2] Sejak bilakah Tok bergiat dalam penulisan maya dan apakah pandangan Tok sebagai presiden geng jurnal secara umum terhadap weblog geng-geng jurnal seputar dunia maya ini?

Tok menulis awal dalam Internet sejak 1998 tetapi hanya pada awal 2000 Tok mempunyai weblog. Ketika itu terdapat krisis Politik Melayu. Banyak perkara yang tidak diceritakan oleh media dan terlalu banyak yang Tok nak katakan. Maka Tok berpaling pada Internet. Belajar guna e-mel dan belajar HTML. Dari situ berkembanglah kemahiran Tok sampai yang kalian kenal sekarang ini. Banyak lagi yang nak dipelajari.

Secara ringkasnya, weblog adalah tempat meluahkan pendapat dan perasaan. Apabila rakyat Malaysia mendakap weblog, kandungan bahasa Melayu bertambah dalam Internet. Sudut pandangan alternatif dan juga konvensional bersaing dalam pelantar yang serupa di Internet. Orang perseorang kini mampu menerbitkan suaranya untuk khalayak ramai. [Samada khalayak ramai baca atau tidak, itu cerita lain.] Di US mengikut kajian tahun lepas, 40% rakyatnya menyumbang kepada kandungan Internet samada dalam bentuk teks, foto atau multimedia. Jika orang kita tidak bersaing maka suara dan sudut pandangan kita akan tenggelam lemas dalam suara-suara lain.

Geng Jurnal adalah satu komuniti penulis weblog. Kebanyakan ahlinya menyertai komuniti ini untuk tujuan sosial. Dengan adanya komuniti ini, penulis semakin rapat dan mereka yang mempunyai kecenderungan yang sama dapat bertukar-tukar pendapat. Aktiviti luar Internetnya meliputi perjumpaan sosial, ziarah-menziarahi, makan-makan dan menonton filem. Bagai satu keluarga yang besar. Saya berharap suatuhari nanti GJ akan jadi Learning Community, di mana melalui forum dan perjumpaan ilmu dapat disebarkan dan dikongsi bersama.

3] Bila dilantik menjadi presiden geng jurnal, apakah harapan Tok kepada warga Malaysia?

Tok hanya presiden GJ untuk 1 penggal, bukan presiden Malaysia. Tok tidak berharap sangat dengan warga Malaysia. Pun begitu, Tok mengharapkan lebih banyak tulisan bermutu dalam weblog. Sudah banyak sampah dalam Internet, kenapa perlu kita tambah lagi? Untuk tulisan-tulisan yang sudah sedia baik dalam Internet, Tok harap dapat dicetak dan disebarkan untuk mereka yang tiada capaian Internet. Macamlah tulisan Tok baik sangat sehingga boleh buat komentar sebegini. Kita mesti punya cita-cita, kan?

Perkembangan terkini amat memberangsangkan. GJ sudah mampu keluarkan Zine Gangguan Teksual [http://gangguan.blogspot.com/]. Ada usaha untuk keluarkan webzine dan juga membeli tulisan GJ untuk tujuan penerbitan. Sila lihat Forum GJ untuk berita terkini.

Aktiviti-aktiviti kami pun mula berkembang dari aktiviti sosial ke aktiviti yang lebih intelektual dan lasak. Kita berkhemah dan buat apresiasi seni tapi nak akademik sangat pun tak boleh sebab Tok faham, weblog ini hanya hobi. Tidak semua orang mahu melompat lebih tinggi. Ada yang rasa sudah cukup dengan apa yang ada sekarang ini. Ada juga yang mahu lebih. Ada yang mencadangkan GJ bersifat perniagaan atau persatuan berdaftar. Tok tiada halangan selagi tidak langgar syarak dan undang-undang. Buat masa ini banyak cakap-cakap sahaja nak ke bulan tapi peluhnya tiada.

4] Kini, sudah banyak weblog menghimpunkan jurnalis-jurnalis warga Malaysia yang menuntut di luar negara seperti Mesir, Morocco, Ireland, Jepun dan lain-lain. Apakah pandangan Tok terhadap perkembangan ini?

Kembalinya hobi menulis di kalangan rakyat akar umbi mengingatkan saya kepada Munshi Abdullah yang menulis mengenai persekitarannya. Orang sekarang faham akan orang dulu kerana tulisannya. Saya harap orang sekarang faham akan sekitarnya dan dirinya sendiri melalui weblog-weblog yang banyak ini. Orang kata, jauh perjalanan luas pengalaman, mereka yang berada serata dunia dapat berkongsi pengalaman dengan orang lain. Mungkin juga tika ini kita berada dalam satu lagi gelombang literasi. Seperti mana mesin cetak Guttenberg mengubah sikap manusia terhadap bahan bacaan, Tok harap weblog dapat mengubah tabiat manusia terhadap penulisan.

Ikuti versi ke-2 interviu bersama beliau dalam entri selepas ini!

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.